آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه غربی، طالس، اصل آرخه ، (ماده المواد، یا اصل نخستین)
آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه غربی، طالس، اصل آرخه، (ماده المواد، یا اصل نخستین)
اساسی ترین بحث د راین نظریه ،تمامی اشیا آب است.همه چیز در آغاز آب بود ، در جهان چیزی جز آب وجود نداشت.
توضیح اول؛
مرکزی ترین بخش این اصل ،نظریه ای یگانه برای شناخت جهان، است یا خیر،طالس جهان را برآمده از آب می داند،وسنت پرداختن ، به سرچشمه ای بنیادی یا اصل (آرخه) همه چیزها را آغاز می کند،که از آن می توان جهان را برپا کرد،پس گونه ای نظریه شیمیایی برای پیدایش تبیین های هوا شناختی و کیهان شناختی به کار رفته است،گویا طالس گفته است که همه چیز آب است،باوری که می تواند،آن را از برخی جهان بینی های شرقی گرفته باشد.
توضیح دوم؛
از نظر فلاسفه الهی اسلامی ،جهان از نور می باشد،براساس یافته های علمی عصر نوین ،درحرکت نخستین در دمای ۸۰۰میلیون درجه گاز هیدروژن شکل می گیرد،ودردمای ۵۰۰ میلیون درجه،اکسیژن در طبیعت به ظهور رسیده است،و این دو عنصر اساس تشکیل آب در جهان هستی می باشد،واز آموزه های اسلامی چنین است،هر موجود زنده ای از آب،زنده کردیم.
توضیح سوم؛
بر اساس حرکت نخستین،خلق موجودات از مبدا عالم،برای لحظه ای بیرون از قید و بند نیست،
تو ضیح چهارم؛
براساس ریاضیات الهی تا زمانی که خداوند بوده ،آفرینش هم بوده است،
پس خواهیم داشت،dx=x+c
توضیح پنجم؛
هر آفرینشی ،آفرینش خویش را از خداوند دریافت می کند.
توضیح ششم؛
خلق در زمان معینی صورت نگرفته است،با حق پیوسته است.
توضیح هفتم؛
قال الله تعالی؛
اوست خدایی که آفریدگار است،موجد و صورت بخش اوست،اسم های نیکو از آنِ اوست.
توضیح هشتم؛
حضرت ابن عربی (رضی الله عنه ورضوا عنه)،می گوید؛
خلق از عدم پدیدار نشده است،بلکه از وجود علمی به وجود عینی آمده،و خداوند خالق است.
توضیح نهم؛
خلق فعل حق است.
توضیح دهم؛
هر چیز را بیافریده است،وآن را به اندازه آفریده است.
توضیح یازدهم؛
یکی از مرکزی ترین بخش پیوستگی اندیشه ها،بین فلسفه الهی و حقایق ادیان توحیدی هیچ گونه تضادی نیست،و متحد می باشند.
توضیح دوازدهم؛
هر ظهوری در عالم از اصول الهی پیروی می کند، و پی درپی است.
توضیح سیزدهم؛
برای آنکه بعضی از اندیشمندان،این مطلب را که فلسفه مرده است را به ما نگویند،در راستای اصل آرخه،وحدت ،دی،ان،ای(DNA) را در آکادمی علوم جهان اسلام،مطرح می کنیم،اگر این نظریه اثبات شود،متخصصان ژنتیک،موجوداتی با بدن حیوان و سر انسان به وجود خواهند آورد،حتی دانشمندان غربی،اعضای حیوانات مانند کلیه خوک را به انسان پیوند می زنند،و اعضای بدن انسان مانند،دست را در بدن خوک پرورش میدهند، از نظر فلسفه الهی اسلامی، غیر ممکن برای بشر وجود ندارد.
توضیح چهاردم؛
ازنظر فلاسفه الهی،هرچیزی که درجهان بوجود آمده،براساس جاری شدن فرمان الهی است وبه فاعل حقیقی که خداوند است اشاره دارد.
منابع و ماخذ؛
۱-فرهنگ نظریه های فلسفی؛مولف ،صمد بدراق نژاد،انتشارات مختوم قلی فراغی
۲-المعجم الصوفی؛ پروفسور سعاد الحکیم،استاد تصوف دانشگاه لبنان،مترجم،سید ناصرطباطبایی ،انتشارات مولی
۳-پاره نوشته های پیشا سقراطی،دانیل دبلیو.گراهام،مترجم؛
بهناز دهکردی،انتشارات امیر کبیر
۴-مکتب های فلسفی،از دوران باستان تا امروز،ترجمه وتالیف،پرویز بابایی.
توضیح پانزدهم؛
فیزیکدانان نظری عصر فراصنعتی در اروپای غربی وآمریکا معتقدند،جهان نور به دام افتاده است.
توضیح شانزدهم؛
بارها گفته ام و دوباره گویم،حضرت مختومقلی فراغی(رضی الله عنه ورضوا عنه)فیلسوف دانشمند بود وهم مرشد دینی،درباره جهان وانسان می گوید؛جهان دریاست وانسان حباب،
توضیح هفدهم؛
صمد بدراق نژاد می گوید؛واژه آب،در عرفان وفلسفه الهی معنای سمبلیک و نمادین دارد،آب به معنای معرفت و آگاهی است،و آگاهی ومعرفت همان علم می باشد،ازنظر تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،علم هم امواج الکترو مغناطیس بوده،وواسطه فیض آفرینش با خالق هستی ،قرار می گیرد،درتوضیحی دوباره ازنظر تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،آفرینش در پیشگاه خداوند باریتعالی قدیم است.