• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه غربی، طالس، اصل آرخه ، (ماده المواد، یا اصل نخستین)

1400/10/08/در آرا و نظریه های فلسفی, فلاسفه غرب

آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه غربی، طالس، اصل آرخه، (ماده المواد، یا اصل نخستین)

اساسی ترین بحث د راین نظریه ،تمامی اشیا آب است.همه چیز در آغاز آب بود ، در جهان چیزی جز آب وجود نداشت.

توضیح اول؛

مرکزی ترین بخش این اصل ،نظریه ای یگانه برای شناخت جهان، است یا خیر،طالس جهان را برآمده از آب می داند،وسنت پرداختن ، به سرچشمه ای بنیادی یا اصل (آرخه) همه چیزها را آغاز می کند،که از آن می توان جهان را برپا کرد،پس گونه ای نظریه شیمیایی برای پیدایش تبیین های هوا شناختی و کیهان شناختی به کار رفته است،گویا طالس گفته است که همه چیز آب است،باوری که می تواند،آن را از برخی جهان بینی های شرقی گرفته باشد‌.

 

توضیح دوم؛

از نظر فلاسفه الهی اسلامی ،جهان از نور می باشد،براساس یافته های علمی عصر نوین ،درحرکت نخستین در دمای ۸۰۰میلیون درجه گاز هیدروژن شکل می گیرد،ودردمای ۵۰۰ میلیون درجه،اکسیژن در طبیعت به ظهور رسیده است،و این دو عنصر اساس تشکیل آب در جهان هستی می باشد،واز آموزه های اسلامی چنین است،هر موجود زنده ای از  آب،زنده کردیم.

 

توضیح سوم؛

بر اساس حرکت نخستین،خلق موجودات از مبدا عالم،برای لحظه ای  بیرون از قید و بند نیست،

 

تو ضیح چهارم؛

براساس ریاضیات الهی تا زمانی که خداوند بوده ،آفرینش هم بوده است،

پس خواهیم داشت،dx=x+c

 

توضیح پنجم؛

هر آفرینشی ،آفرینش خویش را از خداوند دریافت می کند.

 

توضیح ششم؛

خلق در زمان معینی صورت نگرفته است،با حق پیوسته است.

 

توضیح هفتم؛

قال الله تعالی؛

اوست خدایی که آفریدگار است،موجد و صورت بخش اوست،اسم های نیکو از آنِ اوست.

 

توضیح هشتم؛

حضرت ابن عربی (رضی الله عنه ورضوا عنه)،می گوید؛

خلق از عدم پدیدار نشده است،بلکه از وجود علمی به وجود عینی آمده،و خداوند خالق است‌.

 

توضیح نهم؛

خلق فعل حق است.

 

توضیح دهم؛

هر چیز را بیافریده است،وآن را به اندازه آفریده است.

 

توضیح یازدهم؛

یکی از مرکزی ترین بخش پیوستگی اندیشه ها،بین فلسفه الهی و حقایق ادیان توحیدی هیچ گونه تضادی نیست،و متحد می باشند.

 

توضیح دوازدهم؛

هر ظهوری در عالم از اصول الهی پیروی می کند، و پی درپی است.

 

توضیح سیزدهم؛

برای آنکه بعضی از اندیشمندان،این مطلب را که فلسفه مرده است را به ما نگویند،در راستای اصل آرخه،وحدت ،دی،ان،ای(DNA) را در آکادمی علوم جهان اسلام،مطرح می کنیم،اگر این نظریه اثبات شود،متخصصان ژنتیک،موجوداتی با بدن حیوان و سر انسان به وجود خواهند آورد،حتی دانشمندان غربی،اعضای حیوانات مانند کلیه خوک را به انسان پیوند می زنند،و اعضای بدن انسان مانند،دست را در بدن خوک پرورش می‌دهند، از نظر فلسفه الهی اسلامی، غیر ممکن برای بشر وجود ندارد.

 

توضیح چهاردم؛

ازنظر فلاسفه الهی،هرچیزی که درجهان بوجود آمده،براساس جاری شدن فرمان الهی است وبه فاعل حقیقی که خداوند است اشاره دارد.

منابع و ماخذ؛

۱-فرهنگ نظریه های فلسفی؛مولف ،صمد بدراق نژاد،انتشارات مختوم قلی فراغی

۲-المعجم الصوفی؛ پروفسور سعاد الحکیم،استاد تصوف دانشگاه لبنان،مترجم،سید ناصرطباطبایی ،انتشارات مولی

۳-پاره نوشته های پیشا سقراطی،دانیل دبلیو.گراهام،مترجم؛

بهناز دهکردی،انتشارات امیر کبیر

۴-مکتب های فلسفی،از دوران باستان تا امروز،ترجمه وتالیف،پرویز بابایی.

برچسب ها : اصل آرخه
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/note-taking.png 1050 1400 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-12-29 19:32:072021-12-29 19:32:07آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه غربی، طالس، اصل آرخه ، (ماده المواد، یا اصل نخستین)
3 پاسخ
  1. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/10 در 15:33

    توضیح پانزدهم؛
    فیزیکدانان نظری عصر فراصنعتی در اروپای غربی وآمریکا معتقدند،جهان نور به دام افتاده است.

    پاسخ
  2. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/10 در 15:45

    توضیح شانزدهم؛
    بارها گفته ام و دوباره گویم،حضرت مختومقلی فراغی(رضی الله عنه ورضوا عنه)فیلسوف دانشمند بود وهم مرشد دینی،درباره جهان وانسان می گوید؛جهان دریاست وانسان حباب،

    پاسخ
  3. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/10 در 17:53

    توضیح هفدهم؛
    صمد بدراق نژاد می گوید؛واژه آب،در عرفان وفلسفه الهی معنای سمبلیک و نمادین دارد،آب به معنای معرفت و آگاهی است،و آگاهی ومعرفت همان علم می باشد،ازنظر تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،علم هم امواج الکترو مغناطیس بوده،وواسطه فیض آفرینش با خالق هستی ،قرار می گیرد،درتوضیحی دوباره ازنظر تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،آفرینش در پیشگاه خداوند باریتعالی قدیم است.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۵)...آرا و اندیشه های حضرت مختوم قلی فراغی (رضی الله عنه و رضوا عنه) نظریه تجلی...
رفتن به بالا