• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

نظریه زیبایی / آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه اسلامی

1400/09/16/در آرا و نظریه های فلسفی, فلاسفه اسلامی

نظریه زیبایی / آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه اسلامی

انتشارات مختومقلی فراغی،

مولف،محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد

اساسی ترین بحث، دراین نظریه،اهل دانش و بینش ، پیشه تفکر و اندیشیدن را، زندگی خود نموده اند،درهرچیزی زیبایی می بینند،و دریای حقایق از حکمت آنان جوشان است،شناختن برای آنان زیباست،و هرکه حق را بشناخت زیبایی را درهمه چیز درمی یابد.

توضیح اول؛
هرکس از عبودیت باز نماند،جمال جلال خویش را درصورتی نیکو با ایشان نماید،تا طاقت دیدن جلال اورا داشته باشد.

توضیح دوم؛
زیبایی دلیل است برقدرت ومعرفت،هرچه هست به علم و قدرت و ارادت اوست.

توضیح سوم؛
ایمان به غیب همچون مشاهده جمال الهی است.

توضیح چهارم؛
جهان به نور او روشن است،وآن چه توان دید ذره ذره اوست.

توضیح پنجم؛
از عرش تا ،ثریا هرچه بینی حق است.

توضیح ششم؛
زیبایی حکمت بود،و سخن حقی است که از حق باید شنید.

توضیح هفتم؛
زیبایی ،بانگی است جهانی و بیدار باش برای همگان ،برای تفکر،درچیستی زیبایی.

توضیح هشتم؛
زیبایی، امرخداست،از زیبایی ،زیبایی صادر می شود.

توضیح نهم؛
زیبایی وتقدس آن ازسوی همه ادیان،عرفا و فلاسفه الهی ستوده شده است،امری فطری است.

برچسب ها : نظریه زیبایی
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/12/jj.webp 596 626 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-12-07 09:08:432021-12-07 09:08:43نظریه زیبایی / آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه اسلامی
6 پاسخ
  1. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/09/18 در 18:20

    توضیح دهم؛
    به باور فلاسفه ،پیشرفت فکر و گسترش میدان تفکر مستلزم شناسایی امور متعدداست،ادیان الهی،و تمدن یونانیان،ایران،هند،روم،و چین وارث چنین نیک بختی بودند،نخستین گام ها دراه تحقیق علمی درجاهایی برداشته شده است
    که دانشمندان از فراغت لازم برخوردار بوده وسنتی مداوم در پشت سر داشته اند،
    منبع؛
    متفکران یونانی،جلد اول،نوشته؛تئودور گمپرتس،ترجمه،محمد حسن لطفی،انتشارات خوارزمی

    پاسخ
  2. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/09/18 در 21:34

    توضیح یازدهم؛
    زیبایی هزاران معنی دارد،یکی از هزاران چنین باشد؛
    تناسب،زیبایی است،علت اینکه جهان زیباست به این واسطه است که هرچیزی درجایی خود قرار دارد،عجایب وجود را با چشم دل و چشم صورت دید،و هزاران حکمت،از جمال و جلال آن گفت و شنید.

    پاسخ
  3. محمد عبدالصمد(صمد )بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد )بدراق نژاد گفته:
    1400/10/06 در 16:32

    توضیح دوازدهم:
    خداوند،از زیبایی خود به هر موجودی دمیده،واز دیده هر موجودی از چشم عاشقی به تماشای آنها آمده است.

    پاسخ
  4. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/12/14 در 22:18

    توضیح سیزدهم؛
    حضرت فخرالدین عراقی(رضی الله عنه ورضواعنه)درباره زیبایی چنین گوید؛
    چون غیر او را درحقیقت ظهور نبود،جمال چگونه تواند بود؟و هو یحب الجمال،یعنی اوست که زیبایی را دوست دارد.

    پاسخ
  5. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/12/14 در 22:24

    توضیح چهاردهم؛
    فکل ملیح حسنه من جمالها
    معارله،بل حسن کل ملیحه
    ترجمه؛
    پس هر مرد صاحب ملاحت وزیبایی که درعالم است،زیبایی او عاریتی است ازجمال محبوب،وزیبایی هر زن زیبارویی نیز عاریتی از جمال و حسن محبوب حقیقی است.

    پاسخ
  6. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1401/09/22 در 19:24

    توضیح پانزدهم:
    نظریه اخلاق وزیبایی در منظر فیلسوف ودانشمند ترکستان حضرت مختومقلی (رضی الله عنه ورضوا عنه):
    حسادت زیبا نیست،وحسود زیبایی ندارد.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

آرا و اندیشه های حضرت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی/ نظریه عشق...نظریه انسان حادث ازلی و ظهور دائم ابدی
رفتن به بالا