• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۲)

1400/08/10/در آرا و اندیشه ها, دیدگاه قرآن و احادیث نبوی, مختوم‌قلی فراغی
بسم الله الرحمن الرحیم

فهرست مطالب:

  • آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۲)
    • ۱ـ مال دنیا مایٖۀ تفاخر و فخرفروشى در برابر یكدیگر :
    • ۲ـ هر گاه اجل بیاید به تاخیر نمی افتد :
    • ۳ـ باد در اختیار و نیز چشمۀ مس [گداخته] در تسخیر حضرت سلیمان (ع) :
    • ۴ـ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ :
    • ۵ ـ حساب و میزان ترازوی روز قیامت حق است :
    • ۶ـ حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر :
    • ۷ـ هر كس كار نيكى انجام دهد، ده برابر آن [پاداش‌] خواهد داشت :
    • ۸ـ مزد آخرت بغیر حساب است :
    • ۹ـ هر نفسی مرگ را خواهد چشید :
    • ۱۰ـ مرگ ، انسان را هر کجا که باشد در می یابد :
    • ۱۱ـ نعره وحشتناک جهنّم از شدّت خشم :
    • ۱۲ـ نهرهاى زلال و جارى بهشت
    • ۱۳ـ اعراض و روگردانی از یاد خدا، موجب نابینایی در قیامت است :

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۲)

(با همکاری بنیاد فرهنگی نظریۀ همگرایی تمدن ها)
تحقیق و بررسی : حافظ اراز محمد آخوند یمرلی
(از صفحۀ ۸۹ تا صفحۀ ۱۰۹ نسخۀ قاضی فراغی)
۱ـ مال دنیا مایٖۀ تفاخر و فخرفروشى در برابر یكدیگر :
ٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا لَعِبٞ وَلَهۡوٞ وَزِينَةٞ وَتَفَاخُرُۢ بَيۡنَكُمۡ وَتَكَاثُرٞ فِي ٱلۡأَمۡوَٰلِ وَٱلۡأَوۡلَٰدِۖ … ٢٠ (حدید)
بدانید که زندگى دنیا، بازیچه و سرگرمى و زیور، و فخرفروشى در برابر یكدیگر و افزون‌طلبى در اموال و فرزندان است؛ …
مسلمان‌لار، مال دنیا مایا‌سی
‌گؤرۆنمکدیر بیر-بیرینه‌ بزه‌نیپ‌
*
۲ـ هر گاه اجل بیاید به تاخیر نمی افتد :
يَغۡفِرۡ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمۡ وَيُؤَخِّرۡكُمۡ إِلَىٰٓ أَجَلٖ مُّسَمًّىۚ إِنَّ أَجَلَ ٱللَّهِ إِذَا جَآءَ لَا يُؤَخَّرُۚ لَوۡ كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ٤  (نوح)
[که اگر چنین کردید، الله] گناهانتان را می‌آمرزد و تا زمان معیّنی به شما مهلت می‌دهد؛ زیرا هنگامی که اجل الهی فرا رسد، تأخیر نخواهد داشت، اگر می‌دانستید»
اجل قویموش‌ اوق‌-کزینی‌ کیریشه
‌بیلیپ‌ بۏلماز نأوقت‌ جانا اریشه‌
نه‌ دو‌رو‌پ‌ سن‌ آغا-دؤنه‌ یؤریشه
‌عُمرۆنگ اوغور آلیپ‌ گیتمز او‌زانیپ‌
*
(صفحۀ ۹۰ نسخۀ قاضی فراغی)
۳ـ باد در اختیار و نیز چشمۀ مس [گداخته] در تسخیر حضرت سلیمان (ع) :
وَلِسُلَيۡمَٰنَ ٱلرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهۡرٞ وَرَوَاحُهَا شَهۡرٞۖ وَأَسَلۡنَا لَهُۥ عَيۡنَ ٱلۡقِطۡرِۖ  … (سبأ12)
و برای سلیمان، باد را [به خدمت گماشتیم] که [در وزشِ] صبحگاهان، مسیر یک ماهه را طی می‌کرد و شامگاهان [نیز] مسیر یک ماهه را می‌پیمود ؛ و چشمۀ مس [گداخته] را برایش روان ساختیم …
سووا، یله‌ حکمی‌ گچن‌ سلیمان‌
باق‌، اولاردان‌ نه‌ نام‌ قالدی‌، نه‌ نشان‌
*
(صفحۀ ۹۲ نسخۀ قاضی فراغی)
۴ـ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ :
دراول هر سوره بغیر از سوره توبه و در سوره نمل آیه 30 ضمن آیه نیز آمده است : إِنَّهُۥ مِن سُلَيۡمَٰنَ وَإِنَّهُۥ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ٣٠
و نیز “بسم الله” در سوره هود آیه41 نیز آمده است : وَقَالَ ٱرۡكَبُواْ فِيهَا بِسۡمِ ٱللَّهِ مَجۡرٜىٰهَا وَمُرۡسَىٰهَآۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٞ رَّحِيمٞ ٤١
بهشت قاپی سیندا گلیپ دؤراندا       “بسم الله” دییپ ، ایشیک آچدی محمد
*
(صفحۀ ۹۳ نسخۀ قاضی فراغی)
۵ ـ حساب و میزان ترازوی روز قیامت حق است :
وَنَضَعُ ٱلۡمَوَٰزِينَ ٱلۡقِسۡطَ لِيَوۡمِ ٱلۡقِيَٰمَةِ فَلَا تُظۡلَمُ نَفۡسٞ شَيۡٔٗاۖ وَإِن كَانَ مِثۡقَالَ حَبَّةٖ مِّنۡ خَرۡدَلٍ أَتَيۡنَا بِهَاۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَٰسِبِينَ ٤٧  (انبیاء)
روز قیامت ، ما ترازوهای عدل را [برای حسابرسی در میان] می‌نهیم ؛ آنگاه به هیچ کس [کمترین] ستمی نمی‌شود ؛ و اگر [کردارشان] همسنگِ دانۀ خَردَلی باشد ، آن را [به حساب] می‌آوریم ؛ و کافی است که ما حسابرس باشیم .
آندا میزان‌ تره‌زی‌سین‌ قو‌رارلار
اعماللارینگ اۏشۏل یرده‌ سۏرارلار
*
(صفحۀ ۹۴ نسخۀ قاضی فراغی)
۶ـ حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر :
مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٖ مِّن رِّجَالِكُمۡ وَلَٰكِن رَّسُولَ ٱللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ … ٤٠  (احزاب)
محمد هرگز پدر هیچ‌یک از مردان شما [از جمله زید] نیست ؛ بلکه رسول الله و خاتم پیامبران است …
پیغمبر یوق ایزیندان        نور دؤکولر یوزونده
*
محمدنی سرور ایلأپ جهانا
دییدی: «پیغمبرِ آخر زمانا»
*
۷ـ هر كس كار نيكى انجام دهد، ده برابر آن [پاداش‌] خواهد داشت :
مَن جَآءَ بِٱلۡحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشۡرُ أَمۡثَالِهَاۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجۡزَىٰٓ إِلَّا مِثۡلَهَا وَهُمۡ لَا يُظۡلَمُونَ ١٦٠ (انعام)
[در آن روز،] هر [مؤمنی] كه كار نیكى بیاورد ، ده برابر آن [پاداش‌] خواهد داشت و هر کس كار بدى بیاورد ، جز مانند آن کیفر نخواهد دید ؛ و به آنان ستم نخواهد شد .
حق اوچین برله ماله        هر بیرینه اون تاییار
٭
بوُ دنیاده بیره اون       برر اول پروردگار (صفحه۱۰۰)
*
(صفحۀ ۱۰۰ نسخۀ قاضی فراغی)
۸ـ مزد آخرت بغیر حساب است :
… وَمَنۡ عَمِلَ صَٰلِحٗا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنٞ فَأُوْلَٰٓئِكَ يَدۡخُلُونَ ٱلۡجَنَّةَ يُرۡزَقُونَ فِيهَا بِغَيۡرِ حِسَابٖ ٤٠  (غافر)
و مردان و زنان مؤمن و نیکوکار، به بهشت وارد می‌شوند و در آنجا از نعمتِ بی‌شمار برخوردار خواهند شد.
بولار  آخرت  مُزدی        بی حساب و بی شمار
*
(صفحۀ ۱۰۲ نسخۀ قاضی فراغی)
۹ـ هر نفسی مرگ را خواهد چشید :
كُلُّ نَفۡسٖ ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ ٥٧  (عنکبوت)
هر کسی چشندۀ [طعم‌] مرگ است ؛ آنگاه به سوی ما بازگردانده می‌شوید.
حیوان‌، انسان‌ شانیندا
اجل باردیر یانیندا
*
(صفحۀ ۱۰۳ نسخۀ قاضی فراغی)
۱۰ـ مرگ ، انسان را هر کجا که باشد در می یابد :
أَيۡنَمَا تَكُونُواْ يُدۡرِككُّمُ ٱلۡمَوۡتُ وَلَوۡ كُنتُمۡ فِي بُرُوجٖ مُّشَيَّدَةٖۗ  …    (78 نساء)
هر کجا باشید ، مرگ شما را درمی‌یابد ؛ هر چند که در برج‌های استوار باشید .
اجلینگدن قورقوُب گیرسنگ عمانا        قورقوُدان نه پیدا گیده جک جانا
عمرینگ آخر بولوُپ دولسا پیمانا        خشخاشینگ سامانی باشی سیندیرار
*
(صفحۀ ۱۰۴ نسخۀ قاضی فراغی)
۱۱ـ نعره وحشتناک جهنّم از شدّت خشم :
إِذَآ أُلۡقُواْ فِيهَا سَمِعُواْ لَهَا شَهِيقٗا وَهِيَ تَفُورُ ٧ تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ ٱلۡغَيۡظِۖ …  (ملک)
هنگامی ‌که در آن انداخته شوند ، نعره‌ای [وحشتناک] از آن می‌شنوند ، در حالی‌ که می‌جوشد. از شدت خشم، نزدیک است [جهنم] پاره‌پاره شود.
مختومقلی بویون قویغون فرمانه       قیامت گون حیفینگ گلسین بو جانه
جهنّــــم قهریندان چکسه زبانه       نِر بوُغرا صفت لی ایچیان چاقـــارلار
*
هر کیم اوز حالینا آغلار، نه آتا اوغلا باقار
کۆکره‌ییر هم تیتره‌ییر قهری-غضب بیرله سقر
*
(صفحۀ ۱۰۶ نسخۀ قاضی فراغی)
۱۲ـ نهرهاى زلال و جارى بهشت
مَّثَلُ ٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي وُعِدَ ٱلۡمُتَّقُونَۖ فِيهَآ أَنۡهَٰرٞ مِّن مَّآءٍ غَيۡرِ ءَاسِنٖ وَأَنۡهَٰرٞ مِّن لَّبَنٖ لَّمۡ يَتَغَيَّرۡ طَعۡمُهُۥ وَأَنۡهَٰرٞ مِّنۡ خَمۡرٖ لَّذَّةٖ لِّلشَّٰرِبِينَ وَأَنۡهَٰرٞ مِّنۡ عَسَلٖ مُّصَفّٗىۖ …  (15)
توصیف بهشتى كه به پرهیزگاران وعده داده شده ، [چنین است كه:] در آن ، جویبارهایی از آبی [خالص و زلال] که بو و مزه‌اش تغییر نکرده ؛1 و جویبارهایی از شیری كه طعمش دگرگون نگشته ؛2 و جویبارهایی از شرابی كه مایۀ لذتِ نوشندگان است ؛3 و جویبارهایی از عسل ناب است.4
بالدان دیر ، سویت دن دیر آقان بوُلاغی
     مؤمن  لرینگ  براغ  بوُلار  اوُلاغی
*
بَهشتَه اوغراسنگ یول لرِنگ آباد
     ایچِنده دورت آرِق آبی دن غاندیر
*
۱۳ـ اعراض و روگردانی از یاد خدا، موجب نابینایی در قیامت است :
وَمَنۡ أَعۡرَضَ عَن ذِكۡرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةٗ ضَنكٗا وَنَحۡشُرُهُۥ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ أَعۡمَىٰ ١٢٤
و کسی‌ که از یاد من رویگردان شود ، یقیناً زندگی سختی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا برمی‌انگیزیم.
دنیا بیلن‌ دین‌لرینی‌ بوزان‌لار      غیبت‌ سؤزلأپ‌، یالان‌ گواه‌ دۆزن‌لر
نا محـرمه نظر سالیپ گزن لر         موُندا گؤزلی بوُلسا ، اوندا کؤر چیقار
*
کیم اوُقیپ اوُنوُتسه حقینگ کلامین          قیامت گون ایکی گؤزی کؤر بولار
برچسب ها : مخدوم قلی فراغی
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/IMG09042811.jpg 404 606 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-11-01 07:43:062021-11-01 07:43:06آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۲)
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۳)
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۵)
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۱)
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۴)
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۷)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۱)...آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۳)...
رفتن به بالا