• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

آرا و اندیشه های حضرت مختوم قلی فراغی (رضی الله عنه و رضوا عنه) نظریه تجلی

1400/10/10/در آرا و اندیشه ها, دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی, مختوم‌قلی فراغی

آرا و اندیشه های حضرت مختوم قلی فراغی (رضی الله عنه و رضوا عنه) نظریه تجلی

فرهنگ نظریه های عرفای جهان اسلام، جلد دوم، انتشارات مختومقلی فراغی،

اساسی ترین بحث دراین نظریه، نور دلیل روشنی، و آشکار کننده جهان است.

قیلدی آنگا حق رحمت
نور تجلی قدرت

ترجمه؛
خداوند از لطف و رحمت، ظهور وجودات را روشن و آشکار کرد.

توضیح اول؛
خلقت جهان عبارت ازتجلی حق است که همه چیز را آفرید.

توضیح دوم؛
تا شاهد در مشهود فانی نشود، و بدو باقی نگردد، مشاهده او، نتوان کرد.

توضیح سوم؛
حضرت خواجه عبدالله انصاری (رضی الله عنه ورضواعنه) تجلی برقی است که چون تابان گردد، عاشق از تابش وی ناتوان گردد، تجلی ناگاه آید، ولی بردل آگاه آید،هر که را خبر پیش، تجلی را در، وی اثر بیش.

توضیح چهارم؛
هر جمالی مستلزم جلالی است، و در پس پرده هرجلالی، جمالی است، زیرا که جلال احتجاج حق است به حجاب عزت وکبریایی، تاهیچکس اورا به حقیقت و هویت چنانکه هست نشناسد،و جمال تجلی حق است به وجه وحقیقت خود از برای ذات خود

توضیح پنجم؛
خداوند، از زیبایی خود به هر موجودی دمیده، و از دیده هر موجودی از چشم عاشقی به تماشای آنها آمده است.

توضیح ششم؛
عرفای کبار چنین گفته اند؛
خداوند را با چشم خداوند دیدم.

توضیح هفتم؛
عرفای کبار، حتی شهود خود را هم شهود حق داند.

توضیح هشتم؛
همه موجودات از خزائن الهی در کل هستی گویا شده است.

توضیح نهم؛
جهان حق مشهود است، حقی است که درحضور ممکنات متجلی شده، ممکنات از این حیث که صور تجلی حق اند، در ذات خود وجودی ندارند، اما از حق برکنار نیستند.

توضیح دهم؛
عالم، صور تجلی الهی است.

توضیح یازدهم؛
خداوند باچیزی تجلی کند، آن را خاشع سازد، قال الله تعالی؛
هرچیزی که در زمین و آسمان است، خداوند را به پاکی ، ستایش می کنند

توضیح دوازدهم؛
عالم به نهایت نمی رسد و کامل نمی شود، جز درتجلی الهی، پس درهرچیزی آخرین علم، وجود دارد.

منابع وماخذ؛
۱-المعجم الصوفی، پروفسور سعاد الحکیم، استاد تصوف دانشگاه لبنان
۲-فرهنگ اصطلاحات عرفانی، پروفسور سید جعفر سجادی(رحمه الله علیه) استاد فلسفه و تصوف دانشگاه تهران

برچسب ها : نظریه تجلی
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/IMG09042811.jpg 404 606 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-12-31 20:08:082021-12-31 20:08:08آرا و اندیشه های حضرت مختوم قلی فراغی (رضی الله عنه و رضوا عنه) نظریه تجلی
7 پاسخ
  1. محمد عبدالصمد(صمد) بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد) بدراق نژاد گفته:
    1400/10/18 در 17:43

    توضیح سیزدهم:
    تجلی (به معنای برآمدن و آشکار شدن)هزاران وجوه دارد،علم ومعرفت در قلوب هرانسان آزاده ای در هر قوم وملتی یکی از مصادیق هزار گانه آن می باشد.

    پاسخ
  2. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/19 در 19:36

    توضیح چهاردهم؛
    خداوند دریک صورت دوبار تجلی نمی کند،ونیز دریک صورت مر دوکس را،تجلی نمی کند،خداوند تعالی به حکم کل یوم هو فی شان دوبار دریک صورت ننماید خودرا وبر دو کس به یک صورت ظاهر ،نشود.

    پاسخ
  3. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/19 در 19:40

    توضیح سیزدهم؛
    نظریه تجلی هزاران وجوه دارد،علم ومعرفت درقلوب وفکرت، انسان های آزاده ظهور حق به مثابه نور هدایت برای همه بشریت است.

    پاسخ
  4. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/19 در 19:46

    توضیح پانزدهم؛
    عرفای کبار گفته اند؛تجلی وجود دایم درکاراست،قال الله تعالی؛آیا دردو جهان جز من هست؟

    پاسخ
  5. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/19 در 19:52

    توضیح شانزدهم؛
    عرفای کبار گفته اند،تجلیات را نهایت نیست،وهرتجلی مستلزم علمی است،پس علم اورا نهایت وغایت نباشد.

    پاسخ
  6. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/19 در 19:59

    توضیح هفدهم؛
    عرفای کبار معتقدند،جهان ،رخسار و روی گشاده خداوند است،وبرای آن زیباترین ها را سروده اند،
    گر در روزی هزار بارت بینم
    در آرزوی بار دگر خواهم بود.

    پاسخ
  7. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1400/10/19 در 20:06

    توضیح هجدهم؛
    عرفای کبار گفته اند؛
    گاه گوش پیش از چشم عاشقی می شود،عاشق هر آن کس را دوست می دارد زیارت کننده است؛
    تا چشم باز کردم،نور رخ تو دیدم
    تا گوش بر گشادم آواز تو شنیدم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه غربی، طالس، اصل آرخه ، (ماده المواد، یا اصل ن...آرا و اندیشه های حضرت مختوم قلی فراغی (رضی الله عنه ورضوا عنه)، نظریه سعادت...
رفتن به بالا