• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

شرح و بیان شعر : ماه و سال لارا (فراغی)‎

1400/05/23/در آرا و اندیشه ها, دیدگاه قرآن و احادیث نبوی, مختوم‌قلی فراغی
بسم الله الرحمن الرحیم
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۷)
(با همکاری بنیاد فرهنگی نظریۀ همگرایی تمدن ها)
تحقیق و بررسی : حافظ اراز محمد آخوند یمرلی
شرح و بیان شعر : ماه و سال لارا (فراغی)
(صفحۀ۶۰ و ۶۱ نسخۀ قاضی)
مضمون : شعر تعلیمی در مورد بی وفایی دنیا ، مرگ ، اجل .
فهرست مطالب :
۱ـ تأکید قرآن بر توجّه به منابع خبر
۲ـ جلو گیری از اخبار کاذب در جهان معاصر
۳ـ حاضر بودن نامۀ اعمال در قیامت
۴ـ شعری از سعدی رحمة الله علیه
۵ ـ مرگ ، انسان را هر هر کجا که باشد در می یابد
۶ ـ اشعار دیگر از فراغی در ناممکن بودن فرار از مرگ
“ماه و سال‌لارا”
ایمدی‌ کؤنگلۆم‌، بو دنیانی‌ سؤیمه‌گیل
اینانماغیل ، یاغشی‌ ماه‌ و ساللارا
ایمدی = همان ایندی می باشد .
کونگل = گوون ، دل ، قلب ، ایچ یورک ، ضمیر باطن .
 سؤیمک = بتر کان قاوی گورمک و محبت اتمک ، عشق .
عاقل ارسنگ ، هر بیر سؤزه‌ اۇ‌یماغیل
سؤزه‌ اۇ‌یان‌ دۆشر آلدان‌ آللارا
أرسنگ = بولسنگ معناده .
 اۇیماغیل = اقتدا اتمه ، ایزیندن گیتمه ، اینانمه .
آل = حیله و مکر.
۱ـ تأکید قرآن بر توجّه به منابع خبر
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٖ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَٰلَةٖ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَٰدِمِينَ ٦
ای مؤمنان ، اگر شخص منحرفى خبرى برایتان آورد ، تحقیق كنید تا مبادا ندانسته به گروهى [بی‌گناه] آسیب برسانید و از کردۀ خود پشیمان شوید.
*
عاقل ارسنگ ، هر بیر سؤزه اۇیماغیل
سؤزه  اۇیان  دۆشر  آلدان  آللارا
تو اگر صاحب عقلی ! هر سخنی را بدون تحقیق و بررسی باور و دنبال مکن ، چرا که چنین کسان زود باور ، به انواع و اقسام مکر و حیله ها گرفتار می شوند .
۲ـ جلو گیری از اخبار کاذب در جهان معاصر
این موضوع در شرایط کنونی که اخبار از منابع مختلف و گاه ناموثق منتشر و گاه خبری در کمتر از چند دقیقه در جهان پخش می‌شود بسیار اهمیت دارد . آن‌چنانکه شنوندگان خبر تا از صحّت و سقم خبری مطمئن نشده‌اند نباید آن خبر را پخش کنند . همچنین هر کس با ابزار پیشرفته کنونی می‌تواند به انواع مختلف یک خبر را بیان و منتشر کند ؛ به این جهت بجاست همگان تا از خبری مطمئن نشده‌اند آن را پخش نکنند . زیرا قرآن کریم خبر می‌دهد احتمال پشیمانی از انتشار خبری که به آنان اطمینان نیست وجود دارد . انسان مومن نباید زودباور و سطحی باشد ، زیرا ایمان با زودباوری سازگاری ندارد از طرفی کار فاسق ایجاد فتنه بین مسلمانان است . با تحقیق و بررسی ، می توان از رشد فتنه و کار افراد فاسق جلوگیری کرد . (سایت جمهوری اسلامی ایران)
یۏق‌ اکن‌ دنیانینگ عهدی‌ وفاسی‌
هانی‌ ییگیت‌لرینگ ذوقی‌ صفاسی‌
قانی = هانی .
ییگیت = جوان ، یاش .
گون‌ گوندن‌ آرتادیر جبری‌ جفاسی
‌بیر گون‌ سالار سیزی‌ یامان‌ حاللارا
آرتادیر = آرت یاندیر ، اضافه و زیاد بولیاندیر .
یامان = اربت ، پیس ، قاوی دال .
*
بیر گون‌ دۇشارسینگیز دواسیز درده‌
جان‌ آیریلیپ‌ آغلار سارغاریپ‌ مُرده‌
سارغاریپ = سارغارماق : زرد و نحیف شدن ، اذا و اذیت چکمک .
سارغاریپ یؤرمأک = اذا چکیب یؤرمأک .
یۏ‌لوغار سیز موندا، اوندا، هر یرده‌
دفتره‌ یایلان‌ قیل و قاللارا
یولوقماق = ساتاشماق ، دوشماق ، دوچار بولماق ، واصل بولماق ، نائل بولماق .
بی صبر قُل تیز یولوغار بلاغا
             صبرلی قُل دوره دوره شاد بولار  (فراغی)
دفتره یازیلان قیل و قال لار= تقدیر ، سرنوشت ، قضاوقدر، مشیت الهی ، مقدّر .
۳ـ حاضر بودن نامۀ اعمال در قیامت
يَوۡمَ تَجِدُ كُلُّ نَفۡسٖ مَّا عَمِلَتۡ مِنۡ خَيۡرٖ مُّحۡضَرٗا وَمَا عَمِلَتۡ مِن سُوٓءٖ تَوَدُّ لَوۡ أَنَّ بَيۡنَهَا وَبَيۡنَهُۥٓ أَمَدَۢا بَعِيدٗاۗ … ٣٠     (آل عمران ،۳۰)
[روز قیامت ،] روزی [است] که هر کس آنچه را از کار نیک [و بد] انجام داده است حاضر می‌بیند و آرزو می‌کند میان او و اعمال بدی که انجام داده است فاصلۀ زیادی باشد …
*
گلن‌ گچر، مو‌ندا هیچ کیمسه‌ قالماز
بندیوان‌دیر آندا ، بارانلار گلمز
بندیوان = قولی باغلی بولوپ توتولان ، دشمانینگ الینه دوشوپ گرفتار بولان ، اسیر .
اؤتندن‌ گچندن‌ خبرین‌ بیلمز
غریب اولکه‌سینه‌ گیدن‌ ایللره‌
اؤتن گچن = گچن گلن ، بیر بیرینینگ ایزینده گلیان مترادف کلمه لر دور .
غریب اؤلکه = آخرت ، اؤدنیا ، ناتانیش .
*
مختومقلی ایشان در این بند دو بیتی ، حالت نزع و جان کندن را به زیبایی تمام به تصویر کشیده است :
جانینگنی‌ تارتارلار بوغازینگ قیسساپ‌
شۏل دم‌ قارانگقیرار آی‌ بیلن‌ آفتاب
تارتماق = دارتماق ، چکمک ، کشیدن .
قارانگقیرار = غارانگقی بولر ، سیاه و تاریک ، زات گورونمه یان .
آتا اۏغۇل ، دوست‌ یاریندان‌ دیل ایستأپ‌
تلموریپ‌ باقار سن‌ ساغ‌ و سو‌للارا
دیل ایستاب = محتضر آدم قیسّاغ و داریغما حالت ده بولیب ، اؤز آیدجاق زادینه ، بیله کی آدم لردن دیل ایستیار ، یعنی کمک طلب ادیار .
دِلمورمک ، (دِلمیرمک ، تلموُرمک  ـ بیرینه زارین ، نایینجار قاراییش بیلن سراتمک ، بویون بوروپ خاییش اتمک ، ایکی باقا اورونماق . (قاضی)
*
نصیب بو‌لسا، ایلینگ گونونگ ییغیلار
هجران‌ اودی‌ یوره‌گینگه‌ داغ‌ سالار
ییغیلماق = اؤیشمک ، جمع بولماق .
۴ـ شعری از سعدی رحمة الله علیه :
بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران
کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
هر کو شراب فرقت روزی چشیده باشد
داند که سخت باشد قطع امیدواران
اۏغۇل-قیز، دوست‌-یارینگ اوزادیپ‌ قالار
آیرالیغا گیدن‌ اوزین‌ یو‌للارا
اوزادیب قالار = بدرقه و مشایعت ، جنازه نی بدرقه ادر .
*
جلا‌د اجل بیر گون‌ گلسه‌ نأد‌ر سن‌
علاجی‌ یۏق‌، ناچار بولوپ‌ گیدر سن‌
روزی که جلّاد اجل بیاید جز رفتن [مرگ] چاره و علاجی نداری .
۵ ـ مرگ ، انسان را هر کجا که باشد در می یابد
أَيۡنَمَا تَكُونُواْ يُدۡرِككُّمُ ٱلۡمَوۡتُ وَلَوۡ كُنتُمۡ فِي بُرُوجٖ مُّشَيَّدَةٖۗ      (78) نساء
ترجمه : هر کجا باشید ، مرگ شما را درمی‌یابد ؛ هر چند که در برج‌های استوار باشید .
قُلۡ إِنَّ ٱلۡمَوۡتَ ٱلَّذِي تَفِرُّونَ مِنۡهُ فَإِنَّهُۥ مُلَٰقِيكُمۡۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَٰلِمِ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَٰدَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ ٨    (جمعه)
۶ ـ اشعار دیگر از فراغی در ناممکن بودن فرار از مرگ
اجلینگدن قورقوُب گیرسنگ عمانا
     قورقوُدان نه پیدا گیده جک جانا
عمرینگ آخر بولوُپ دولسا پیمانا
    خشخاشینگ سامانی باشی سیندیرار
٭
جلّاد اجل بیر گون ، گلسه نأدِر سن
     علاجی یوق ، ناچار بولوپ گیدر سن
٭
دنیا دراز، عمر قالماز
     اجل گلسه‌، چاره‌ بۏلماز
٭
ییگیت جانلار قوُوانماغیل گؤرکؤنگه
    گلسه جلّاد اجل قویماز ارکینگه
٭
کیم قالار اؤلمه ین اجل یِتِن سوُنگ
   قوُیمازلار گِزمأگه یاقا توُتان سوُنگ
٭
اجل دۏغری‌ گلسه‌، قارشی‌ دو‌رار سن‌
    قاچیپ‌ امکانینگ یۏق‌، گؤوسونگ گرر سن‌
٭
گلسه‌ اجل بادی‌، بولار ناعلاج‌
     گیتگی‌سی‌دیر، یاغشی‌-یامانی‌ بۏلماز
***
مخدومقلی‌، سن‌ هم‌ پشمان‌ ادر سن
‌… … …. … … بیللره *
* بو قوشغی‌ یکه ‌- تاک‌ قولیازمادا بولوپ ‌، سیاه‌سی‌نینگ بوزولانلیغی‌ سبأپلی ‌، اونونگ اینگ سونگقی‌ سطرلرینی‌ اوقیماق‌ ممکن‌ دأل.
………………………………………………………………………………..
منابع :
۱. قرآن مجید  ۲.  فایل صوتی استاد آنه دردی عنصری ۳ . نرم‌افزار دیوان مخدومقلی فراغی ، با همکاری استادان عطا گزلی، تاقی ‌زاده ، گری  ۴. سایت جامع التفاسیر و الترجمات  ۵. کلیات سعدی ۶. سایت جمهوری اسلامی ایران ۷. کتب لغات مختلف از جمله فرهنگ قاضی ، سوزلیک ، فرهنگ سینا و سلیم ، فرهنگ راسخ ، فرهنگ ترکی نوین .
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/IMG09042811.jpg 404 606 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-08-14 08:39:122021-09-12 08:42:07شرح و بیان شعر : ماه و سال لارا (فراغی)‎
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

شرح و بیان شعر : قالمازا (فراغی)شرح و بیان شعر : نه ایش گلر باشیمیزا (فراغی)‎...
رفتن به بالا