• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

شعر : معنی بیلمز یاشیندا (فراغی)

1400/05/22/در آرا و اندیشه ها, دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی, مختوم‌قلی فراغی
بسم الله الرحمن الرحیم
آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۶)
(با همکاری بنیاد فرهنگی نظریۀ همگرایی تمدن ها)
تحقیق : حافظ اراز محمد آخوند یمرلی
شعر: معنی بیلمز یاشیندا
 (صفحۀ ۵۹ ، ۶۰ نسخۀ قاضی) ـ مضمون : مراحل سنّ آدمی
فهرست مطالب :
۱ـ کامل شدن عقل انسان در چهل سالگی
۲ـ اشعار دیگر فراغی در مورد چهل سالگی
۳ـ ويژگی عدد چهل از نگاه قرآن و روايات
۴ـ شعری از سعدی در مورد چهل سالگی
۵ـ افزایش مشکلات و ناتوانی جسمی در سالمندان
۶ ـ اشعاری دیگر در مورد پیری و ناتوانی از فراغی
۱ـ عقل انسان در چهل سالگی جمع و کامل گردد
حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرۡبَعِينَ سَنَةٗ        (احقاف/15)
 [او پرورش می‌یابد] تا به حد رشد برسد و در چهل سالگى [كه توان جسمی و ذهنی‌اش کامل است] .
قیرقدا عقل جم بولار            آدمزادینگ باشیندا
عقل انسان در چهل سالگی جمع و کامل گردد
*
۲ـ اشعار دیگر فراغی در مورد چهل سالگی
قیرقینگا قدم‌ اۇ‌ردۇنگ          کامل سن‌ ، هو‌شا یتدینگ
*
قیرقیمدا قۏیو‌لیپ‌ کأسأم‌ دۏلمۇشام‌        اللیمده‌ الیمگه‌ تسبیح‌ آلمیشام‌
*
قیرقینگدا دورت کأسأنگ دۏلوپ‌         گچیپ‌، گور (سن) سانا گلدینگ
*
۳ـ ويژگی عدد چهل از نگاه قرآن و روايات
در قرآن مجید در آيه ۱۵ سوره مباركه «احقاف» از چهل سالگی انسان ياد شده و اين كه خداوند به همه انسان‌ها درباره نيكی به پدر و مادر سفارش كرده است ؛ اما فقط نيكوكاران به اين سفارش الهی عمل و به پدر و مادر خود نيكی می‌كنند و اين نيكی را تا رسيدن به رشد كامل خود و رسيدن به چهل سالگی ادامه می‌دهند ؛ آن‌گاه در چهل سالگی دعا می‌كنند و از خداوند توفيق می‌طلبند تا در برابر نعمت‌هايی كه خود و پدر و مادرشان از آن برخوردار بوده‌اند ، شكرگزار او باشند.
برخی، سر تأكيد آيه بر چهل سالگی را اين دانسته‌اند كه از يك سو معمولاً عقل انسان در اين سن كامل می‌شود و در همين زمان حجت خداوند بر او تمام شده ، جهالت جوانی از وی فاصله گرفته ، حق واجب خداوند را در نيكی به پدر و مادر می‌شناسد و از سوی ديگر در چهل سالگی صفات اخلاقی در وی قوی شده ، از آن پس به آسانی از او جدا نمی‌شود .
عدد چهل در فرهنگ دينی و اسلامی در ميان ساير اعداد از جايگاه ويژه‌ای برخوردار است.
اهميت چهل سالگی انسان قابل انكار نيست ، چنانكه در روايات متعددی از پيامبر (ص) آمده است: هنگامی كه بنده به چهل سالگی می‌رسد خداوند به دو فرشته مراقب او می‌گويد : از اين پس بر او سخت بگيريد و همه كارهای كوچك و بزرگ و زياد و كم را ثبت كنيد.
اين روايات همه از اين حقيقت خبر می‌دهند كه شخصيت انسان تا چهل سالگی شكل گرفته و از آن پس تحولات درونی در او سخت‌تر می‌شود.
دانشمندان مسلمان به‌ويژه آنان كه مشرب عرفانی دارند ، به عدد چهل در زمينه خودسازی به ديده اهميت می‌نگرند و برای اين عدد در فعليت يافتن استعدادهای انسان و كامل شدن فضايل اخلاقی و پيمودن درجات معرفت تأثيری ويژه قائل هستند.
آن چه قابل انكار نيست ، اهميت اين مرحله از عمر انسان است ؛ چنان كه در حديث آمده است : كسانی كه به چهل سالگی می رسند و توبه نمی‌كنند ، شيطان دستی به صورت آنها كشيده ، می‌گويد : پدرم فدای رويی كه رستگار نمی‌شود ، اين روايات همه از اين حقيقت خبر می‌دهد كه شخصيت انسان تا چهل سالگی شكل گرفته ، و از آن پس ، تحولات درونی در او سخت‌تر می‌شود.
*
۴ـ شیخ سعدی چه زیبا سروده است :
چهل سال عمرِ عزیزت گذشت         مزاجِ تو از حالِ طفلی نگذشت
همه با هوا و هَوَس ساختی          دَمی با مَصالِح نَپَرداختی
مَکُن تکیه بر عمرِ ناپایدار             مباش ایمن از بازیِ روزگار
*
۵ـ افزایش مشکلات و ناتوانی جسمی در سالمندان
وَمَن نُّعَمِّرۡهُ نُنَكِّسۡهُ فِي ٱلۡخَلۡقِۚ أَفَلَا يَعۡقِلُونَ ٦٨
و ما به هر کس که عمر طولانی بدهیم، در آفرینش دگرگونش می‌کنیم [و او را به ناتوانی ذهنی و بدنیِ دوران کودکی برمی‌گردانیم]. پس آیا [دربارۀ قدرت پروردگار] نمی‌اندیشند؟
یتمیشده‌ لأش‌ قاقلانار        جان‌ جسدده‌ ساقلانار
قایغی‌ – حسرت‌ چۏ‌قلانار      کؤستی‌ بۏلار ایشینده
در هفتاد سالگی‌اش ، با آنکه زنده است ولی از نظر جسمی فرسوده ، و غم و حسرت در او فراوان و در کارهایش نقصان و کمی و کاستی باشد .
***
۶ـ اشعاری دیگر در مورد پیری و ناتوانی از فراغی
قُواتی‌ یۏق‌ تۇتاندا       اینجالمایین‌ یاتاندا
یاش‌ سگسنه‌ یتنده‌       تانیماز اۇغراشاندا
*
قوجالدیقچا، گیدر سۆ‌نگّۆ‌نگ قُواتی‌         ییگیتلیگینگ زوری‌ دیزا میهماندیر
٭
یتمیشده‌ “حق‌” دییپ‌ قالدینگ         قُوّاتینگ یۏق‌، ییقیلدینگ
قوجالدینگ، ایشدن‌ قالدینگ           سؤیله‌، نه‌ پیشأ یتدینگ
٭
یتمیش‌ بأشده‌ آه‌ چکیلر           سگسنده‌ دیشینگ دوکولر
سگسن‌ بأشده‌ بیل بوکولر        کیریش‌سیز کمانا گلدینگ
٭
یتمیشده‌ آغیری ایندی‌ دیزیما          سگسنیمده‌ غبار ایندی‌ گوزۆمه‌
تۏغسانیمدا هۇش‌ قالمادی‌ اؤزۆمه‌      عقل-هوشدان‌ جدا دۆشن‌ گۆن‌لریم‌
………………………………………………………………………………..
منابع :
۱. قرآن مجید  ۲.  التاج الاصول ۳ . نرم‌افزار دیوان مخدومقلی فراغی ، با همکاری استادان عطا گزلی، تاقی ‌زاده ، گری  ۴. سایت جامع التفاسیر و الترجمات  ۵. کلیات سعدی ۶. خبر گزاری بین المللی قرآن
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/IMG09042811.jpg 404 606 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-08-13 18:30:302021-09-11 18:32:05شعر : معنی بیلمز یاشیندا (فراغی)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

ترجمه و شرح شعر : آلنینگدا (فراغی)شرح و بیان شعر : قالمازا (فراغی)
رفتن به بالا