• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

علم لدنی در بیان فراغی‎

1400/05/18/در آرا و اندیشه ها, مختوم‌قلی فراغی
سلسله مقالات فرهنگ قرآنی و اسلامی فراغی (۱۲)
(با همکاری بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها)
✏️ : حافظ اراز محمد آخوند یمرلی
علم لَدُنی در بیان فراغی
فَوَجَدَا عَبۡدٗا مِّنۡ عِبَادِنَآ ءَاتَيۡنَٰهُ رَحۡمَةٗ مِّنۡ عِندِنَا وَعَلَّمۡنَٰهُ مِن لَّدُنَّا عِلۡمٗا ٦٥  (65 کهف)
[در آنجا] بنده‌ای از بندگان ما [= خَضِر] را یافتند که از جانب خویش به او رحمتی داده بودیم و از نزد خود به وی دانشی [که این قصه آن را در بر دارد] آموخته بودیم.
*
کلمه « لَدُن » در زبان عربی به معنای « نزد » است و یاء آن یای نسبت است . مقصود از علم لدن علومی است که بدون تعلیم و تعلّم و بی‌واسطه از خداوند متعال دریافت می‌شود .
به عبارت دیگر علم لدنّی ، علمی است که از طریق کشف و الهام بدست می‌آید و نام دیگر آن علم اعلیٰ است . این علم ، مختصّ اهل قرب است و تنها با تعلیم و تفهیم ربّانی بدون واسطهٔ بشر به دست می‌آید نه با دلایل عقلی و شواهد نقلی .
در ضرب المثل  ترکمنی (آتالارنَقلی) هم داریم که می گوید : قویما قورساق بولماسا ، دورتما قورساق نئیله سین .   (آتالار نقلی ، قاضی ، ص۶۵)
منظور از «قویما قورساق» در اینجا همان علم لَدُن است .
*
حضرت مخدومقلی فراغی (رح) در اشعار خود در دو جا «علم لَدُن» را آورده اند : یکی در «ربّیم جلیل» و دیگری «دیوانا گلدی» .
کشف‌ ادیپ‌ علم‌‌ لَدُن‌ نی ‌، اهل عرفان‌ ایله‌ گیل       بی‌خبر دل‌لرگه‌ سر‌ّ آشکار ادن‌ ربّیم‌ جلیل
ای خداوند جلیلی که به دلهای نا آگاه ، اسرار مکنون الهی را آشکار نموده ای ، علم لدن را برایم کشف نموده و از عارفان خاصّ درگاهت گردان .
***
اوقیر بولسا، علم لدن آچیغلی          هم دیوانا، هم بنگی، هم ایچیگلی
اگر کسی طالب خواندن و آموزش آن علم باشد ، راه علم لدنی [حتی بر دیوانه و بنگیان ، بلکه بر مستِ] باز بوده و باید [از خداوند] طلب نمود .
………………………………………………………………………………….
توضیح و یادآوری :
۱ـ در حدیث شریف آمده است : « وَدِدنا أنَّ مُوسى كان صَبَرَ حَتَّى يَقُصَّ اللهُ عَلَينَا مِن خَبَرِهِما»
ای کاش موسی (ع) بیشتر صبر می کرد تا خدا (بیشتر) از ماجرای این دو ذات بزرگوار را برای ما بازگو می کرد. [ چون موسی (ع) به کارهای ظاهراً نامتعارف خضر(ع) در هر سه مرحله اعتراض کرده بود .] (تاج الاصول ، ج۴ ، رقم حدیث۳۸۲۱)
۲ـ در فتوحات از سلطان العارفین [بایزید بسطامی] قدس سره نقل می کند که با جمعی از دانشمندان می گفتند : اخذتم علمکم میتا عن میت و اخذنا علما عن الحی الذی لا یموت [ علمی که شما آموختید از جانب مُرده به مُرده است ، و علمی ما آموختیم از جانب خداوندی است که مرگ بر او راه نداشته و همیشه زنده است ] . (تفسیر حسینی ص۶۵۲)
۳ـ مثنوی معنوی :
علم هایِ اهل دل ، حمّالشان            علم هایِ اهل تن ، احمالشان
علم چون بر دل زند یاری شود            علم چون بر تن زند ، باری شود
حافظ می‌فرماید:
نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت           بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد.
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/IMG09042811.jpg 404 606 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-08-09 15:03:172021-09-10 15:04:58علم لدنی در بیان فراغی‎
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

قارون علیه اللعنه در دیوان فراغیحضرت محمد (ص) از دیدگاه عارف مخدومقلی فراغی‎...
رفتن به بالا