• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

آرا و نظریه های فلسفی ، فلاسفه غربی ، طالس ، اصل زنده

1401/06/10/در آرا و نظریه های فلسفی, فلاسفه غرب

آرا و نظریه های فلسفی ، فلاسفه غربی ، طالس ، اصل زنده

اساسی ترین بحث دراین اصل هرچیزی زنده است ودارای شعور می باشد،و خداوند درهمه چیز حضور دارد.

توضیح اول ؛
بارها گفته ام و دوباره گویم،بین حقیقت فلسفی وحقیقت وحیانی هیچ گونه تضادی نیست، و متحد می باشند.

توضیح دوم ؛
طالس و سایر فلاسفه ایونی معتقد به آموزه ی هیلوزوئیسم (به معنای زنده انگاری ماده) بودند، نظریه ای که می گوید ماده دارای حیات یا احساس است؛ یعنی حیات و ماده از یکدیگر جدایی ناپذیرند، فلاسفه میلِتوس حیات یا جان را به جوهر نسبت می دهند، و به نظر طالس، خدا درهمه چیز، یعنی در همه اشکال سه گانه و تعینات ماده، حضور دارد، بعضی از فلاسفه گفته اند، حرکت خداست، هر چند این جمله بعد از چند هزار سال ، دشمنی بین دین مدار ها و عاقل ها را بر می انگیزد ، اما خداوند می گوید ؛ منم ، و غیر من نیست.

توضیح سوم ؛
جهان  وهر آن چیزی که در آن است ،زنده است ، در غیر این صورت تباه می شد.

توضیح چهارم ؛
فیلسوف و عارف بزرگ جهان اسلام، حضرت ابن عربی(رضی الله عنه ورضوا عنه ) می گوید، هر چیزی در هستی زنده است، پس حیات در همه موجودات جاری است.

توضیح پنجم ؛
حضرت حکیم ترمذی(رضی الله عنه ورضوا عنه)می گوید، هر زنده ای به روح زنده خوانده می شود، بنابراین هر کجا روح باشد، حیات نیز خواهد بود.

توضیح ششم ؛
هیچ چیزی نیست مگر آنکه زنده است، بدین معنی که هیچ چیز نیست، مگر این که با ستایش خداوند را تسبیح می گوید، لیکن جز با کشف الهی به آن واقف نمی شویم، جز زنده تسبیح نمی گوید، پس هر چیزی زنده است.

توضیح هفتم ؛
هر چیزی زنده ناطق است.

توضیح هشتم ؛
مطلب مهمی که درپایان توضیحات می خواهم عرض کنم چنین است،اندیشه آزاد است،بعبارتی جهان اندیشه، متعلق به فرد یا افراد خاص ویا ملت خاصی نیست،بلکه تازمانی که انسان بوده اندیشه بوده است، بلکه جهان تفکر است، هر کس با تفکر در جهان بنگرد جهان نیز با تفکر در او می نگرد، لذا فلسفه تطبیقی ضرورت دارد، اگر فیلسوفان میلِتوس درباره جهان می اندیشیده اند،دلیل ندارد سایر اندیشمندان ملل درباره آفرینش و جهانی که می‌شناسیم نیاندیشند، انسان های متفاوت درهمه ملت ها وجود دارند و وجود خواهند داشت، انسانی که می اندیشد متفاوت است،و تفاوت قانون است.

منابع وماخذ؛
۱-فرهنگ نظریه های فلسفی،جلد اول؛انتشارات مختومقلی فراغی،مولف؛محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
۲-تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز،مولف،ویلیام ساهاکیان، انتشارات نشر چشمه،مترجم؛حمیدرضا بُسحاق
۳-المُعجَم الصُوفی،پروفسور سعاد الحکیم، استاد تصوف دانشگاه لبنان
۴-فصوص الحکم،محی الدین عربی،ترجمه؛محمد خواجوی،انتشارات مولی

برچسب ها : طالس
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/note-taking.png 1050 1400 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2022-09-01 23:01:052022-09-01 23:01:05آرا و نظریه های فلسفی ، فلاسفه غربی ، طالس ، اصل زنده
1 پاسخ
  1. محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
    محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد گفته:
    1401/06/11 در 00:09

    توضیح نهم؛
    بعضی از دوستان به صمد بدراق نژاد چنین گفتند؛مسلمانان در فلسفه حرفی برای گفتن ندارند،در جواب گفتم،اسلام دین عقل ومعرفت،قرآن ،احادیث نبوی،وگفتارهای بزرگان وحکمای جهان اسلام اعم از اهل سنت وجماعت وامامیه (شیعیان) مملو از سخنان فلسفی است،اگر خداوند راهنما باشد وما را دراین حرکت جهانی توفیق دهد،جملات فلسفی فرزانگان جهان اسلام را در قالب نظریه ها و قوانین فلسفی باز خواهم گفت،فیلسوف عارف است،و عارف فیلسوف،بعبارتی عرفای جهان اسلام هم عارف بودند وهم فیلسوف

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،(حکمت ریاضی، وحدت عقل)...نظریه مفهوم و مخاطب
رفتن به بالا