• English
  • فارسی
  • Theory
  • Notes
بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن
  • 0سبد خرید فروشگاه
  • WhatsApp
  • صفحه اصلی
  • آرا و اندیشه ها
    • مختوم‌قلی فراغی
      • دیدگاه قرآن و احادیث نبوی
      • دیدگاه، نظریه ها قوانین علمی
    • مولانا جلال الدین محمد بلخی
    • سعدی
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حافظ
      • دیدگاه قوانین و نظریه های علمی
    • حضرت ابن عربی
    • سنایی
    • عطار
    • نظامی گنجوی
  • پروژه انسان ، جهان ، ریاضیات
  • ریاضی دانان جهان اسلام
  • آرا و نظریه های اقتصاد دانان جهان
    • اقتصاد دانان اسلامی
    • اقتصاد دانان جهان غرب
  • آرا و نظریه های فلسفی
    • فلاسفه اسلامی
    • فلاسفه غرب
  • آکادمی فیزیک جهان اسلام
  • تماس با ما
  • English
  • فارسی
  • جستجو
  • منو منو

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۰)

1400/08/02/در آرا و اندیشه ها, دیدگاه قرآن و احادیث نبوی, مختوم‌قلی فراغی
بسم الله الرحمن الرحیم

فهرست مطالب:

  • آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۰)
    • ۱ـ بیداری و آمرزش در سحرگاهان :
    • ۲ـ قساوت قلب و سنگ دلی کافران و منافقان :
    • ۳ـ توبۀ نصوح :
    • ۴ـ سوره اخلاص :
    • ۵ـ فردای روز قیامت یاری کننده و فریاد رسی نخواهند داشت :
    • ۶ـ همۀ موجودات عالم حمد و تسبيح خدا را مي كنند :
    • ۷ـ خداوند، اوّل اوّلهاست و آخر، آخرهاست :
    • ۸ـ هر چه در آسمان و زمین است مطیع امر خداوند هستند :
    • ۹ـ فروش یوسف (ع) به پول و بهای اندک (ثمن بخس) :

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۰)

(با همکاری بنیاد فرهنگی نظریۀ همگرایی تمدن ها)
تحقیق و بررسی : حافظ اراز محمد آخوند یمرلی
(از صفحۀ ۷۹ تا صفحۀ۸۳ نسخۀ قاضی)
۱ـ بیداری و آمرزش در سحرگاهان :
كَانُواْ قَلِيلٗا مِّنَ ٱلَّيۡلِ مَا يَهۡجَعُونَ ١٧ وَبِٱلۡأَسۡحَارِ هُمۡ يَسۡتَغۡفِرُونَ ١٨  (ذاریات)
آنان ‌اندكى از شب را مى‌خفتند [و بقیه را به نماز و نیایش مشغول بودند]و سحرگاهان [از الله] آمرزش مى‌خواستند .
… وَٱلۡمُسۡتَغۡفِرِينَ بِٱلۡأَسۡحَارِ ١٧ : و آنان در سحرگاهان آمرزش می‌طلبند . (بقره/17)
یازیغیم یاد ادیپ ، یؤزؤم خاک ادیپ
     سحر نالیش بیلن بولدوُم گریانا
دیده دن یاش دؤکوپ ، سینام چاک ادیپ
    تلبه دک اؤزمنی اوُردوُم هر یانا
*
و نیز در مورد آمرزش سحرگاهان در دیوان فراغی :
سحر وقتی غافل بوُلمانگ ، یارانلار
   درگاه لار آچیلار چاغدیر بوُ چاغلار
رحمته دوش گلدی بو وقت اِرن لر
   حق نوری ساچیلار چاغدیر بوُ چاغلار
*
هر سحرلر تو‌رو‌پ‌،گوزۆنگ یاش‌ اتگیل
  کفر، تکبُّردن‌ کونگلونگ داش‌ اتگیل
*
راست بنده سی سحر توُروُپ حقلاغان
   گون چیقماغینچا یاتیپ خدا یوقلاغان
*
یوز مۆنگ گناه‌ یۏق‌ ایلأر
     سحر گوزدن‌ یاش‌ گیتمک‌
*
سحر وقتی یاتمانگ دیلِگ چاغیدیر
    عُمر یل دک گلیپ گچر یارانلار
*
هر گوز سحرده‌ بیداردیر
     ایه‌سیندن‌ اولوش‌ باردیر
*
سحر توروپ، دعا قیل، “آمین!” دییسین فرشته
نه باردیر غافل یاتیپ، بیهوده اوتوریشدا
*
باشینگنی غوغایا سالما مال و دنیالیک بیله
تور، سحر یاد ایله‌‌ حقی، ییغلا تنهالیق بیله
*
دیده خونبار ایله‌ییبأن، هَوْلِ قیامت یاد قیل
تور، سحر یاد ات خدانی، اویقینی برباد قیل
*
تۇر سحر، مخدومقلی، ییغلا بۇ گۆن اوز حالینگا
تانگلا اول محشر گونی درلأپ اۇیالماسدان بورون
*
تور سحر، یاد ات خدانی، ارته تورماق قیل عادت
عاصی امتلارغا برگیل، یا محمد، سن مدد
*
مخدومقلی، هر سحردن، صبادان
خالی قالما بو نالیشدان، دعادان
*
۲ـ قساوت قلب و سنگ دلی کافران و منافقان :
ثُمَّ قَسَتۡ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعۡدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَٱلۡحِجَارَةِ أَوۡ أَشَدُّ قَسۡوَةٗۚ … (بقره74)
پس از آن ، [با وجود این معجزه بزرگ] دل‌های شما سخت شد ؛ همچون سنگ ، یا سخت‌ تراز آن . [زیرا حال دل‌هایتان هرگز تغییر نمی‌کند ؛ اما سنگ‌ها دچار تغییر و تحول می‌شوند .]
مُنافقینگ کؤنگلی‌ سخت‌ سنگستاندان‌
اهل‌ قانع‌ منگزأر بَحرِ‌ عمانا
*
هر کیمده  بولماسا  ایمان اثری           یورگی اریمز ، سیاه سنگ بولار
*
باغریم آنداغ قایم دیر، عهده‌سیندن داش گلمز
داشدان بتر قاتیپ من، گؤزلریمدن یاش گلمز
*
(صفحۀ ۸۰ نسخۀ قاضی)
۳ـ توبۀ نصوح :
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةٗ نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمۡ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمۡ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدۡخِلَكُمۡ جَنَّٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ … ٨  (تحریم)
ای کسانی ‌که ایمان آورده‌اید ، به سوی الله توبه کنید ؛ توبه‌ای خالصانه . امید است پروردگارتان گناهانتان را از شما بزداید و شما را به باغ‌هایی [از بهشت] وارد کند که جویبارها از زیر [درختان] آن جاری است؛
خالقا ، بیهوده عمریم بادا گچدی بیلمه دیم
    آلمادیم توبۀ نصوح ، ظلمت یاراغین قیلمادیم
*
و نیز در مورد توبه و توبۀ نصوح :
مسکین مخدومقلی ، سن توبه بیرله یولغا گیر
     توبه ‌لی قوللارنی ، بیل ، جنّتده سلطان ایله‌‌‌ دی
*
قُلزم گُنــــــاهی نینگ ترینگ دردینی
   چین توبـــــــــه قوُروُدار  آنگا  اِم بولوُپ
*
خطردان‌ حفظ ایله‌، حرامدان‌ پاک‌ ات
    توفیقینگ یار ایلأپ، توبه‌ بر چیندان‌
*
گؤزلرینگدن آقیزیپ شوری قیامت اشکینی
توبه جامین نوش قیلغیل، پیمانه دولماسدان بورون
*
(صفحۀ ۸۱ نسخۀ قاضی)
۴ـ سوره اخلاص :
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ ١ ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ ٢ لَمۡ يَلِدۡ وَلَمۡ يُولَدۡ ٣ وَلَمۡ يَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدُۢ ٤
 [ای پیامبر] بگو : او الله یکتا و یگانه است. الله بی‌نیاز است [و همه نیازمند او هستند] . نه [فرزندی] زاده و نه [از کسی] زاده شده است. و هیچ کس همانند و همتای او نبوده و نیست .
عاصی- جافی بنده من ، کؤپدور گناهیم بیعدد
   قیل کرم فضلینگ بیله قُل هُوَ اللهُ اَحَد
*
و نیز سوره اخلاص در دیوان فراغی :
احددیر، صمددیر اؤل حقینگ آدی
    ‌بیرالله ‌نینگ گویجی‌، زوری‌ گیتمزمیش‌
*
یوزوم یار یوزونه دوشسه ، دیلیم الحمدلله ‌دیر
    اگر قهرینا اوغراشسام ، اوقیریم قل هو الله ‌دیر
*
ایکی عالمنی یاراتغان قادری غفار احد
بیر آدینگدیر قل هو الله، بیری اللهُ الصمد
*
لک‌لک دییر: “قل هو الله”
حنّان – منّان ایچینده
*
۵ـ فردای روز قیامت یاری کننده و فریاد رسی نخواهند داشت :
وَٱتَّقُواْ يَوۡمٗا لَّا تَجۡزِي نَفۡسٌ عَن نَّفۡسٖ شَيْئاً وَلَا يُقۡبَلُ مِنۡهَا شَفَٰعَةٞ وَلَا يُؤۡخَذُ مِنۡهَا عَدۡلٞ وَلَا هُمۡ يُنصَرُونَ ٤٨  (بقره)
و از روزی بترسید که کسی ذره‌ای [از عذاب الله] را از دیگری دفع نمى‌كند و از او نه شفاعتی پذیرفته می‌شود و نه غرامت و فِدیه‌ای گرفته می‌شود و نه یاری می‌شوند.
تانگلا فریاد ایله‌سم‌، بیر کیمسه‌دن‌ بۏلماز مدد
اول قیامتدا نه‌ یوز بیرلن‌ سانگا بارغای‌ منأ
*
اوشبو دارالفنادا، یۏقدۇر منیم ده‌ی بدکار
……………………………………..
سن بولماسانگ نگهدار، کیمدیر مانگا مددکار
*
(صفحۀ ۸۳ نسخۀ قاضی)
۶ـ همۀ موجودات عالم حمد و تسبيح خدا را مي كنند :
تُسَبِّحُ لَهُ ٱلسَّمَٰوَٰتُ ٱلسَّبۡعُ وَٱلۡأَرۡضُ وَمَن فِيهِنَّۚ وَإِن مِّن شَيۡءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمۡدِهِۦ وَلَٰكِن لَّا تَفۡقَهُونَ تَسۡبِيحَهُمۡۚ إِنَّهُۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورٗا ٤٤  (اسراء)
آسمان‌های هفتگانه و زمین و هر ‌کس در آنهاست او را به پاکی می‌ستایند ؛ و هیچ چیز نیست مگر آنکه او را به پاکی یاد می‌کند ؛ ولی شما تسبیح‌ آنان را درنمی‌یابید . بی‌تردید ، او همواره بردبار [و] آمرزنده است.
عالم صنعینگ له موجود
  وجودا گِلِن اشیا
اشیاء حمدینگه ذاکر
    ذکرینگ دیللره گویا
*
و نیز در ابیات دیگر فراغی در مورد تسبیحات موجودات غیر ذی شعور آمده :
گؤرسه‌نگیز، جان و جاندار بارچاسی تسبیح ایلن
   دنیا بیر کهنه رباط و ایلنی کاروان ایله‌‌‌دی
حمدینگا موجودات بولوُپ دیر از بَر
    هر بیری بیر آیری دیل بیلن گویا
*
اۏیان خواب غفلتدان، حشره منگزار فصل یاز
عألَم لار تسبیح اوقیر، هر یانا نظر ایله‌‌
*
یردن چیقان نبات‌لار
قیزیل گُل‌لر، گؤک اۏت‌لار
غافل آدم، بو زات‌لار
کلّی فرمان ایچینده
*
یدی یر بولموش بنا
هر زات اوقیر بیر ثنا
اۏت‌لار هم دییر: “ربنا”
نوروز – باران ایچینده
*
۷ـ خداوند، اوّل اوّلهاست و آخر، آخرهاست :
حدیث : اللَّهُمَّ أَنْتَ الأوَّلُ فليسَ قَبْلَكَ شيءٌ ، وَأَنْتَ الآخِرُ فليسَ بَعْدَكَ شيءٌ  (صحيح مسلم)
یا الله، اول تويى و قبل از تو چيزى وجود ندارد؛ آخر تويى و بعد از تو چيزى نيست؛
اوّلینگا یوق غایت       آخرینگ بی نهایت
*
۸ـ هر چه در آسمان و زمین است مطیع امر خداوند هستند :
… وَلَهُۥٓ أَسۡلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعٗا وَكَرۡهٗا… ٨٣  (آل عمران)
هر ‌کس [و هر چه] در آسمان‌ها و زمین است ـ خواه ناخواه ـ سر به فرمان او نهاده است .
وَإِلَيۡهِ يُرۡجَعُ ٱلۡأَمۡرُ كُلُّهُۥ (هود/123) – بَل لِّلَّهِ ٱلۡأَمۡرُ جَمِيعًاۗ  (رعد/31) –
امرینگه یوقدور مانع       ارض و سما ما فیها
*
۹ـ فروش یوسف (ع) به پول و بهای اندک (ثمن بخس) :
وَشَرَوۡهُ بِثَمَنِۢ بَخۡسٖ دَرَٰهِمَ مَعۡدُودَةٖ وَكَانُواْ فِيهِ مِنَ ٱلزَّٰهِدِينَ ٢٠
و [سرانجام] او را به بهایی اندک ـ چند درهم ـ فروختند و در[بارۀ نگه داشتنِ] او بی‌میل بودند .
سلیمان تختینی تار و مار اتدینگ       یوسف نی قوُل دییپ ساتدیردینگ دنیا
*
و نیز در مورد این موضوع در ابیات فراغی :
یوسف : “صدّیق قوُل من” دییدی مردانا       اون سکیز یارماقغا ساتدی، یارانلار!
*
کیمینگ قدری باردیر چرخینگ یانیندا       یوسفنی قوُل ادیپ ساتدی ، یارانلار!
*
یوسفنی قول دییدی‌لر، گؤرونگ، قاندا ساتیلدی     آخردا گورونگ، مصرده سلطان بۏلۇپ اؤتدی
*
یعقوب اوغلی اول یوسفنینگ کاکلیندن توتدۇلار
اۇردۇلار،آغلاتدی‌لار “قورت اییدی” دیییپ ساتدیلار
*
اوّل زندانا آتیلان
سۏنگرا “قۇل” دییپ ساتیلان
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در واتس آپ
  • اشتراک با ایمیل
https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/05/IMG09042811.jpg 404 606 edmin https://www.cfctc.ir/wp-content/uploads/2021/04/logo3-300x103.png edmin2021-10-24 15:10:292021-10-24 15:15:00آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۰)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

اهداف بنیاد فرهنگی نظریه همگرایی تمدن ها

1- ایجاد انقلاب علمی در جهان اسلام با بینش منظم عقلانیت ریاضی
2- نهادینه کردن تئوری توسعه علمی در فرهنگ علمی کشورهای اسلامی (سوال، فرضیه، نظریه، تئوری،اصل و قانون)
3- پایین آوردن سن دانشمندان کشورهای اسلامی به 25 الی 30 سال
4- ایجاد تفاهم و دوستی در جهان بین الملل از راه علم

منشور بنیاد همگرایی تمدنها
مولف: صمد بدراق نژاد

تماس با ما:

آدرس: ایران ، استان گلستان ، شهرستان علی آباد کتول؛ خیابان بی بی شیروان؛ ترکمن صحرا؛ روستای بدراق نوری خان؛ خیابان جلال الدین محمد بلخی(مولوی)؛ خیابان عرفان ، عرفان اول؛ کدپستی ۴۹۴۸۱-۱۷۳۳۳

شماره تماس:   ۰۹۹۰۶۵۲۵۰۴۵  –  09119477464

آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۱۹)...آراء و اندیشه های مخدوم قلی فراغی از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی (۲۱)...
رفتن به بالا